Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Preventieve Mediation

Preventieve Mediation

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dat geldt ook voor conflictsituaties. We weten inmiddels dat mediation een mooie en effectieve manier is om bestaande conflicten op te lossen. Maar waarom wachten tot een situatie van sluimerende spanningen binnen een bedrijf escaleert? Waarom niet ingrijpen vóórdat de problemen tot een echt conflict hebben geleid? Door hier tijdig aandacht aan te besteden kan een echte verstoring van de verhoudingen vaak worden voorkomen. Dit is waar het om draait bij preventieve mediation.

We kennen allemaal wel situaties waarbij je voelt dat er iets mis is in de werksfeer. Communicatie die niet lekker loopt, onderhuidse spanningen, belangenverstrengeling of een stroef lopende samenwerking. Je kunt er misschien niet precies je vinger op leggen, maar voelt dat er iets scheef zit. Het werkplezier neemt af en je ziet er soms zelfs tegenop om weer naar je werk te gaan. Om te voorkomen dat de situatie verslechtert of zelfs uit de hand loopt, is het zinvol een professional in te schakelen voor hulp en begeleiding. Dit kan de kans op een ernstig conflict en op eventuele gerechtelijke procedures die daaruit voortvloeien, aanzienlijk verkleinen. Zo voorkom je hoge financiële kosten, maar ook emotionele problemen die een verstoorde werkhouding met zich mee kan brengen.

Het voordeel van bestaande spanningen preventief onder de loep nemen, is dat er nog geen daadwerkelijk conflict is. De onderlinge communicatie is er nog. Er is nog ruimte voor gesprekken en onderhandelingen. Wanneer er al een conflict is, is het veel lastiger dit nog op een open manier te doen en nog wederzijds respect voor elkaars standpunten op te brengen.

Een professionele mediator heeft aandacht voor beide partijen en bemiddelt op een neutrale wijze, waardoor iedereen zich gehoord en gezien voelt. Er wordt gekeken naar wat de wederzijdse belangen zijn en hoe een zo goed mogelijke oplossing kan worden gevonden. Door mediation al in een vroegtijdig stadium in te zetten, wachten we niet tot er een probleem is ontstaan, maar kunnen we een echte probleemsituatie vóór zijn.

Ervaar jij problemen met je werkgever of werknemer? Zitten jij en je zakenpartner niet (meer) op één lijn? Voel je als collega’s onderling dat de verhoudingen verslechterd zijn? Of zijn er spanningen binnen je familiebedrijf?

Voorkom dat de problemen groter worden of zelfs escaleren, door preventieve mediation in te zetten!

Een luisterend oor, praktische tools, wederzijds respect en handvatten om er samen uit te komen, zijn de bouwstenen waarop preventieve mediation is gebouwd.

Eind 2022 heb ik mijn opleiding ‘Preventieve Mediation’ afgerond en zal ik ook op die manier inzetbaar zijn voor jou en je bedrijf. Wil je daar nu vast meer over weten? Neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Bekijk mijn andere diensten:

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren